Friday, October 24, 2008

pabila mata hati...

bila kita marahkan seseorang, kita seringkali memikirkan keburukan dirinya sehingga menutupi segala kebaikan yang pernah dilakukannya. betapa jahil dan kejamnya kita sesama manusia. aku pernah mendengar ungkapan [lebih kurang macam ni la bunyinya], jika seseorang membuatkan kita marah, segera berfikir akan segala kebaikan yang pernah dilakukannya, dan jika kita membuat amal kebaikan, sentiasa fikirkan segala kesilapan yang pernah kita lakukan. aku pernah mendengar ungkapan, sabar itu tiada batasannya. cuma kita sebagai manusia yang seringkali memiliki tahap kesabaran yang minimal, yang selalu meletakkan batasan tersebut. aku mengetahui tetapi tidak mengamalkannya. betapa jahilnya aku. [Astaghfirullahalazim]

aku sudah melakukan kesilapan. aku harap kesilapan yang sama tidak akan berulang di masa hadapan. walaupun kelihatan sukar [memandangkan aku hanyalah seorang insan biasa], namun aku harus cuba. cuba sedaya upaya. cuba semampu mungkin. aku mampu [Insya Allah].

P/S: Minta maaf kepada pihak yang terlibat. Kesilapan ini berlaku pabila kemarahan menguasai mata hati dan menumpulkan ketajaman pemikiran.

Wassalam.


Love,

`Aainaa NR
<<< (^_^) >>>
Medical Student Who Is Striving Hardly for M.D. [May Allah SWT blesses]

No comments: